Sevgili Melih Sanalan hoca "Denizcilik Üzerine Bazı Tavsiyeler" olarak güzel bir yazı dizisi derlemiş. Okuyanlara faydalı olacağını düşünerek, kendisinin de izni ile buraya aktarıyorum.
DEMİRLEME TAVSİYELERİ
- Demirlemeyi trafik, derinlik, akıntı ve rüzgara göre yapmalıyız.
- Salınım Dairesi içinde başka sabit engel olmamalı . (İskele, kayalık, sığlık ve bunun gibi)
- Kaloma miktarı için derinlik, dip yapısı, dip eğimi gibi şartları göz önüne alın. Dip eğimi 15 dereceyi geçmemeli.
- Komşu teknelerin demirinin olduğu yeri belirleyin veya sorun.
- Diğer teknelerin demirleme, bağlanma (kıçtan kara, tek demirli vs.) şekillerini inceleyip sizde aynısını yapın.
- Zincir kilitlerini kontrol edin, sıkılma ve açılmasını önleyecek tedbirleri alın.
- Bir miktar kalomayı hazırda tutun, bir yere takılmasını veya çaparizini önleyin.
- Kaloma sonunu bir miktar gırcala ile mutlaka hırça mapasına bağlayın .
- Zinciri döşerken ırgatı ne hızlı ne de yavaş, uygun hızda çalıştırın.
- Diğer yerler müsait ise diğer teknelerin yanına çok yanaşmayın.
- Demiri imkanınız varsa şnorkel ile kontrol edin.
- Tarama kerterizini alın, demirin tuttuğuna emin oluncaya kadar sık sık kontrol edin.
- Artan hava şartlarında demiri, kalomayı ve taramayı kontrol edin.
- Demir alırken demirin üstüne yavaşça yürüyün, zincir suya dikleşince ırgatı çalıştırın ve kalomayı toplayın
- Demir sudan çıkınca inceleyin, kirli ise (çamur, yosun gibi…) yıkayın. Demir yerini bulmadan tekneye yol vermeyin. Demiri sallanmayacak, tekrar boşalmayacak gibi sabitleyin.
- Kalabalık yerlerde demir işaret şamandırası koyun. (Bunun için basit sarı veya kırmızı renkli bir deterjan veya yağ kutusu bile olabilir.)
- Bosa vurun. Zincirin yükünü ırgatta bırakmayın.
- Irgatı çalıştırmadan önce motoru çalıştırın, 1200-1500 devir ile kısada olsa bir müddet çalıştırın.
- Irgat ile çalışırken ayağınıza, el ve parmaklarınıza dikkat edin. Kontrolsüz ırgat çok tehlikelidir.
- Demirlenen yerden ani çıkmak gerekirse, size sorun çıkarabilecek engelleri (sığlık, kayalık gibi..) önceden tesbit edin. Özellikle geceleri bu bilgilere çok ihtiyacınız olabilir.
- Bilmediğiniz yerlerde demirleyeceğiniz yeri belirlerken, kıyının denize dik uçurumlar şeklinde girdiği yerler olmamasına dikkat etmelisiniz. Kıyının denize yumuşak eğimle girdiği yerleri
tercih edin.
- Kayalık, iri taşlı, aşırı yosunlu dip yapısından sakının.
- Kıyıya bakın, genelde kıyı kumluk ise, dip en fazla iri çakıllı olur. Kıyı cakıllı ise, dip daha iri taşlı olur. Kıyı taşlı ise, dip çok büyük taşlı olur.
- Özellikle bahar aylarında koy içlerinde dip yosun yığınları ile dolu olabilir, tabii ki çok yosunlu dip sağlıklı demirlemede ciddi sorunlar çıkarabilir.
- Küçük, dar, kalabalık demirleme yerlerinde genelde aynı büyüklükteki teknelerin salınımları birbirine benzeyeceği için onların cıvarında demirleme işlemimizi yapmalıyız.
- Bazen istemeden üst üste atılan demir halat ve zincirlerinde kural, son demir atan ilk önce demirini vira eder.
- Bir teknede kullanılabilecek En hafif demir ağırlığı = Tekne Boyu Karesi / 9 olmalıdır.
- Bir tekne zincir ve halat beraber kullanıyorsa , Zincirin en az boyu = Tekne Boyu x 1.5 kadar olmalıdır.
Devam edecek...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder