14.05.2009

Bazı Tavsiyeler

Sevgili Melih Sanalan hoca "Denizcilik Üzerine Bazı Tavsiyeler" olarak güzel bir yazı dizisi derlemiş. Okuyanlara faydalı olacağını düşünerek, kendisinin de izni ile buraya aktarıyorum.


DEMİRLEME TAVSİYELERİ

- Demirlemeyi trafik, derinlik, akıntı ve rüzgara göre yapmalıyız.

- Salınım Dairesi içinde başka sabit engel olmamalı . (İskele, kayalık, sığlık ve bunun gibi)

- Kaloma miktarı için derinlik, dip yapısı, dip eğimi gibi şartları göz önüne alın. Dip eğimi 15
dereceyi geçmemeli.

- Komşu teknelerin demirinin olduğu yeri belirleyin veya sorun.

- Diğer teknelerin demirleme, bağlanma (kıçtan kara, tek demirli vs.) şekillerini inceleyip sizde
aynısını yapın.

- Zincir kilitlerini kontrol edin, sıkılma ve açılmasını önleyecek tedbirleri alın.

- Bir miktar kalomayı hazırda tutun, bir yere takılmasını veya çaparizini önleyin.

- Kaloma sonunu bir miktar gırcala ile mutlaka hırça mapasına bağlayın .

- Zinciri döşerken ırgatı ne hızlı ne de yavaş, uygun hızda çalıştırın.

- Diğer yerler müsait ise diğer teknelerin yanına çok yanaşmayın.

- Demiri imkanınız varsa şnorkel ile kontrol edin.

- Tarama kerterizini alın, demirin tuttuğuna emin oluncaya kadar sık sık kontrol edin.

- Artan hava şartlarında demiri, kalomayı ve taramayı kontrol edin.

- Demir alırken demirin üstüne yavaşça yürüyün, zincir suya dikleşince ırgatı çalıştırın ve
kalomayı toplayın

- Demir sudan çıkınca inceleyin, kirli ise (çamur, yosun gibi…) yıkayın. Demir yerini bulmadan
tekneye yol vermeyin. Demiri sallanmayacak, tekrar boşalmayacak gibi sabitleyin.

- Kalabalık yerlerde demir işaret şamandırası koyun. (Bunun için basit sarı veya kırmızı renkli
bir deterjan veya yağ kutusu bile olabilir.)

- Bosa vurun. Zincirin yükünü ırgatta bırakmayın.

- Irgatı çalıştırmadan önce motoru çalıştırın, 1200-1500 devir ile kısada olsa bir müddet
çalıştırın.

- Irgat ile çalışırken ayağınıza, el ve parmaklarınıza dikkat edin. Kontrolsüz ırgat çok tehlikelidir.

- Demirlenen yerden ani çıkmak gerekirse, size sorun çıkarabilecek engelleri (sığlık,
kayalık gibi..) önceden tesbit edin. Özellikle geceleri bu bilgilere çok ihtiyacınız olabilir.

- Bilmediğiniz yerlerde demirleyeceğiniz yeri belirlerken, kıyının denize dik uçurumlar şeklinde
girdiği yerler olmamasına dikkat etmelisiniz. Kıyının denize yumuşak eğimle girdiği yerleri
tercih edin.

- Kayalık, iri taşlı, aşırı yosunlu dip yapısından sakının.

- Kıyıya bakın, genelde kıyı kumluk ise, dip en fazla iri çakıllı olur. Kıyı cakıllı ise, dip daha iri taşlı
olur. Kıyı taşlı ise, dip çok büyük taşlı olur.

- Özellikle bahar aylarında koy içlerinde dip yosun yığınları ile dolu olabilir, tabii ki çok yosunlu
dip sağlıklı demirlemede ciddi sorunlar çıkarabilir.

- Küçük, dar, kalabalık demirleme yerlerinde genelde aynı büyüklükteki teknelerin salınımları
birbirine benzeyeceği için onların cıvarında demirleme işlemimizi yapmalıyız.

- Bazen istemeden üst üste atılan demir halat ve zincirlerinde kural, son demir atan ilk önce
demirini vira eder.

- Bir teknede kullanılabilecek En hafif demir ağırlığı = Tekne Boyu Karesi / 9
olmalıdır.

- Bir tekne zincir ve halat beraber kullanıyorsa , Zincirin en az boyu = Tekne Boyu x
1.5 kadar olmalıdır.

Devam edecek...

Hiç yorum yok: