21.10.2007

Lazy-Bag

Sonunda benim Lazy-Bag tekneye takıldı. Perşembe günü U.K. yelken Ömer bey'den yelkenin takıldığı haberi geldi. U.K. nin uygulamasında, kendileri sadece Lazy-Bag i yapıyorlar ve sizden Lazy-Jack'leri başkasına yaptırmanızı istiyorlar. Bize'de Engin bey'i tavsiye ettiler. Daha sonra birkaç arkadaşa da danışınc,a Engin beyin arma konusunda tecrübeli ve güvenilir olduğunu öğrendim. Engin beyle sözleştik ve öğlen saatlerinde tekneye gittim. Gittiğimde Engin bey sağolsun bütün yelkenleri yerinden çıkarmış hepsini elden geçiriyordu. Kendisiyle konuştuğumda bu işlere çok meraklı olduğunu, yanlış birşeyler görürse dayanamayıp düzelttiğini anlattı. Daha sonra ben gidip istediği malzemeleri aldım. Epeyi bir uğraşıdan sonra işlemler bitti, bitti ama benim içime pek sinmedi. Bir kere Lazy-Bag çok gergin kaldı. İlk düşündüğüm , "bumbayı biraz aşağı doğru kastırsak, bu ipler kopar" oldu. Daha sonra diğer tekneleri gözden geçirdim, hiçbirisi benimki kadar gergin durmuyordu. Neyse denize çıkıp deneyince doğrusunu görürüm diye düşündüm. Bu arada ben almış olduğum ipleri,halkaları da içime sindiremedim. Hepsi biraz ucuz malzemelerdi.

İşler bittiğinde yine şöyle bir uzaktan baktım, kesinlikle içime sinmedi doğrusunu isterseniz. Kardesim Alper'de, "nasıl oldu" diye sordu, ona da bu fikrimi söyledim. Sistemin nasıl işleyeceğini tam olarak çözemedim. Zira yaptığımız denemelerde, yelkenin güngörmez yakasındaki balenler, zırt-pırt Lazy-Jack iplerine takıldı. Sistem, kolaylaştıracak mı yoksa zorlaştıracak mı bakalım göreceğiz.

Cumartesi günü Alper'le beraber tekneye geldik. Hemen deneme seyri için palamarlarımızı çözdük. Dışarıda, yarışta olan arkadaşlarla yaptığım telefon görüşmelerinde, havanın sağanaklarda 18-20 arası estiği bilgisini aldım. Her ihtimale karşı, yelkene camadan vurup yola çıktık. Koya çıktığımızda hemen yelkeni basmaya başladık. İlk değişikliği yelkenin basılmasında yaşadım. Artık orsa yakası fitilli değil. O bölgede plastik sliderlar var. Dolayısı ile yelken çok kolay basıldı. Fakat tam rüzgara dönük, hafif yollu motorla seyir halinde olmamıza rağmen, balenler yine iplere takıldı. Onları düzelttikden sonra yelkenimizi bastık. Camadanlı olmamıza ve cenovayı açmamış olmamıza rağmen hemen 4 knot yol yapmaya başladık. Fakat anayelkenin formu felaketti. Rüzgarı tam apazdan almıştık, ve yelken kasılı duran Lazy-Jack iplerine yaslanmış duruyordu. Yelkenin güngörmez yakası aşırı bol olduğu için, yelkende çok fazla tor vardı. Fakat yelken rüzgarla dolacağına, iplere yaslanmış, acayip bir şekilde duruyordu.

Sonra kısa bir süre "bunun güngörmez yakası niye bu kadar bol?" diye düşünürken, balançinanın gergin olduğunu ve bumbayı yukarı çektiğini farkettim. Hemen gidip bolladım. Alper, yelken formunun biraz daha iyileştiğini söyledi. Daha sonra da pupa palangası ile bumbayı kasmaya başladım, işte tam o anda, çaat! diye bir ses geldi ve iskele taraftaki ipler koptu, yelken formu düzelince aniden rüzgarla doldu ve tekne yattı. O anda bizim içerideki çekmece yerinden çıkıp çatal, bıçak, kaşık ne varsa yerlere döküldü. Sonrasında burnuma gelen karabiber kokusundan, karabiberliğinde yere düşüp kırıldığını farkettim.

Bu arada tekne yürüye yürüye Haydarpaşa açıklarından boğaz çıkışına doğru ilerliyordu. Az önce cenovayı açmıştık. Hemen onu kapattık. Tramola için, ana yelkeni de omurga hattına çekmeye çalışırken, çaat! sancak ipleride kopuverdi. Lazy-Jack iplerinden yoksun olduğumuz için, o rüzgarda anayelkeni toplamak biraz sıkıntılı oldu, ama bunu da becerip motorla marinaya döndük.

Marinaya dönünce darmadağın olmuş güverteyi, yelkeni ve teknenin içini toplamak bir hayli zamanımızı aldı. Olsun uzunca bir aradan sonra yinede Talya le denize çıkmıştık.

Pazar günü eşiminde ısrarı ile tekneye geldik. Hava açtı, açtı kapadı. Fakat sıcaklık iyi olduğundan hiç problem olmadı. Bizde yaklaşık 3-4 saat kadar havuzlukta kah uyuduk, kah şarap içtik ve devamlı müzik dinledik. Nefis bir gündü, her nefis şey gibi hemen bitiverdi.

Engin beyle Lazy-Bag işini konuştum, hafta içi tüm sitemi yeniden yapıyoruz. Bu sefer daha bilinçliyim ve ne istediğimi biliyorum. alacağım malzemelerde daha iyi kalite olacak.