9.05.2008

Irgat Problemi ve Çözümü

Daha önce de bahsetmiş olduğum ırgat problemimizi, sanırım artık sonlandırdık. Problemlerimizi belli başlıklar altında toplarsak:

  • Up-Down düğmesininin tutukluk yapması. Yani tam ihtiyaç anında ırgatı çalıştıramamak.
  • Zincir kavaletasının motor çalıştığı halde dönmemesi, yani zinciri çekememesi.
  • Motor kapağının paslanmış olması.
  • Sigortanın oksitlenip çalışmaması.

Bu konularla ilgili Yahoo gruplarına attığım maillere aşağıdaki cevaplar geldi:

Sayın Cem Gür'ün mesajı:
Taner Bey;

Sorunuza teknik olarak cevap veremiyorum.
Ancak irgat kullaniminda pek cogumuz hata yapiyoruz. Demir alinirken zincir apiko olana kadar elle alinmali, sonra irgata verilmelidir.
Ozellikle Ingilizler-Fransizlar ve Avusturalyali iyi denizciler demiri alirken bütün dösedikleri zinciri irgat ile almazlar.
Anlattiklarinizdan anladigim kadari ile irgatiniz yukte siyiriyor. Yük hafifleyince isleyisi devam ediyor. Oncelikle Irgat firmasının web sitesinden konu hakkinda bilgi edinmeye calisiniz.

Sonra tamir yoluna gidiniz.


Sayın Ahmet Çelenoğlu'nun mesajı:
Demir atmada kaveleta gevşetilir ve demir serbestçe atılır. Daha sonra isekaveleta dişlilerle irtibatlandırılır ve demir ırgatla alınır. Bu bağlantı genellikle metalin metale sürtünmesi şeklindedir ve debriyajlarda olduğugibi bir balata içermez. Kaveletayı sıkmakta kullandığınız ve vinç kolu ile veya orijinal kolu ile çalışan parça genede somun gibi çalışır. eğer bu somun yeteri kadar kaveletayı sıkmıyorsa, ırgatın bu bölümünü sökün, somunun altında genellikle etli bir pul bulunur. Bu pulun görevi sıkışmayı sağlamaktır. Eğer pul aşınmışsa veya önceki sökümlerde yerine takılmamışsa sıkışma gerçekleşmez. Pulu kontrol edin, eğer aşınmışsa aynı çapta daha ince bir pulu üstüne takabilirsiniz veya orijinal pulu biraz daha etli olacak şekilde yeninden yaptırabilirsiniz.


Sayın Can Buluman'ın mesajı:
Selam Taner,

Kavaletanın üstünde ve altındaki konik kısımlar (sıkıştırmayı sağlayan) yağlanmış olabilir. Ben ırgata temizlemek ve korumak amaçlı WD40 sıkmıştım aynı sorunla karşılaştım. Bu yüzeyleri temizleyince problem çözldü. Sen de zincir kavaletasını söküp sürtünme yüzeylerini benzin, tiner vs yağ çözücü bir sıvı ie temizlersen sorun kalmayacaktır. Bir başka neden ise yine kavaletanın kalınlığına göre altına pul konulabiliyor. Bunlardan düşmüş olan varsa aynı problem olabilir.

Kolay gelsin,


Sayın Mehmet Erem'in mesajı:
Öncellikle geçmiş olsun. Demiri bırakırken elektrikle bırakmak kötü bir yol değildir. Irgatlar bu iş için tasarlanmışlardır, üzerlerinde özelikle yük olmadığında kolay kolay bozulmazlar. Genelde çok derine demir atıldığında zincrin ağırlığı, hele bir de herhangi bir yere saplanma (zeminin iyice balçık olması, bir taşa veya kabloya, zincire takılması) durumunda üzerine binen ağır yükler durumunda sorunlar ortaya çıkar.. Bunlar genelde elektrik veya mekanik sorunlardır. Sizdeki bozulma anlaşılıyor ki mekanik bir sorun.. Irgata elektrik geliyor, motoru döndürüyor ancak dişliyi döndürmüyor. Irgatların marş motoru mantığında çalışan bir elektrik motoru vardır, eğer o çalışyor ve yine de çekmiyorsa sorun ondan sonraki bir yerdedir. Bu motorun ana aksında, yani tam göbeğinden bir mil çıkar ve ırgata girer, bu mil ırgat içindeki sonsuz bir mekanizmayı döndürür. Muhtemel ya o mille sonsuz arasında bir bağlantıda sıyırma var, ya da Ahmet Beyin de bahsettiği sonsuzun kendi mekanizmasının içinde bir yerde... Irgatı sökmeden, olduğu yerde keveletayı çıkartıp tmizleyip yağlayın, pullarına bakmak yararlı olur. Eğer sorun devam ederse, ırgatın tamamını sökmeniz gerekir. Motor ile ırgatı orada, başüstünde birbirinden ayıramazsınız. Bir tezgaha gitmesinde yarar var. İşi olmayan, bol vakti olan frezeden anlayan, iyi bir tornacıbu sistemin tamamını halleder. Hazır sökmüşken, marş motorunu da ayırmış olacaksınız, bunu da yine elden geçirtmekte yarar olur diye düşünüyorum... Eğer yakın zamanda bakılmamışsa kömürlerine baktırmak uygun olur.


Evet, gelen yorumlar böyle. Bütün bu bilgilerin ışığında önce ırgatı açtım, içini asetonla yağdan arındırdım, ortadaki pulu değiştirip, bronz yerine bakır bir pul koydum ve ırgat çekmeye başladı.
Fakat pulun bir sene içinde böyle aşınması hoşuma gitmedi. Ayrıca elektrik düğmesininde tutukluk yapması yine hoş değildi. Bütün bunları ırgatın imalatçısı South Pacific Avustralya firmasına yazdım. Hemen cevap geldi. Bana ırgatın bir şemasını yolladılar ve hangi parçalara ihtiyacım olduğunu sordular. Bende ihtiyacım olan parçalrı kendilerine bildirdim.
Onbeş gün sonra tüm parçalar normal posta yoluyla elimdeydi. Yeni bir switch, zincir baskı kolu ve vidaları, 8-10 adet bronz pul, switch in nasıl takılacağını gösteren elektrik bağlantı şemaları.
Şimdi hepsi monte edilmeyi bekliyorlar.
Türkiye distribitorune konuyu anlattığımda, "paslı motor kutusunu getirin onu boyatırım, daha fazlasını yapamam" demişti. Geçen gün kutuyu boyatmak üzere kendilerine göndereyim diye mail attım, hala cevap bekliyorum.

Tekne Tamirat

1 yorum:

Anonim dedi ki...

Sedat en ucuz ırgatı takmış anlaşılan.3.Bahar rallisine bekliyoruz.S/Y SABİRE